Tinggalkan Link anda

Pages

Saturday, May 7, 2011

Belia Benci 'Sampah' !

 'SAMPAH'

Sampah bukan hanya ada di dunia sebenar.

'Sampah' di dunia maya ni pun ada.

Jangan tak tau sampah merata-rata di dunia maya ni.

Kisah pengomen si anonymous yang dikenali sebagai 'sampah'.

1- anonymous ni dikenal pasti sebagai tiada nama.(aku boleh mengesan si anonymous yer,belajar dari blogger otai bab jejak2 neh)
2-ramai pengutuk-pengutuk blogger menggunakan nama anonymous.
3-kenapa pengutuk ni selalu menggunakan anonymous instead of their own name or their own link?
  • Mereka takut dan gerun untuk mendedahkan identiti sebenar sebab mereka ini pengecut.Takut untuk menyuarakan pendapat.Takut kena kutuk balik bila orang lain kutuk.
  • Dan yang pasti ape yang mereka kutuk tu tak semestinya betol.Kalau betol pun cara mereka menyampaikan (mengutuk) menjadikan nya tidak betol.Setuju tak?
Pernah terjadi dengan beberapa blogger otai jugak pasal si anon ni. Antara blogger otai yang pernah di hentam adalah Fatin Liyana,Yuyu Zulaikha dan ramai lagi.So,sapa2 blog dorang pernah kena kutuk dengan si anon ni,boleh laa rasa cam blogger otai yer tak?Sebabnya ramai orang tak puas ati dengan kelebihan dan kebahagiaan orang lain.
Yang boleh dijadikan kesimpulan,kadang-kadang si anon ni memiliki mental yang aneh.Mereka ini sengaja melemparkan benda yang menjatuhkan maruah orang lain tanpa mengetahui hal yang sebenar.Selidik dulu anon sebelum sesuka hati kondemkan orang lain.Jangan beriya2 nak marah itu ini.
Aku tak berapa gemar dengan atmosphere blogger/pembaca2 sekarang yang suka mengondemkan orang lain dengan menghantar kutukan kepada blogger lain dengan menyamar menjadi anonymous.Ada yang tak menyamar jadi anonymous tapi sama-sama mengutuk,ini pun antara perangai2 yang aku tak respek.Biar la berhemah,tolong jangan mengondemkan orang lain.
Ramai blogger yang suka memberi nasihat secara direct seperti blog Suratan Kebetolan (Aku tabik blog ni) tapi kadang2 ada pembaca yang tak boleh nak terima pendapat atau nasihat orang lain di dalam blog.Aku pelik dengan situasi di mana pembaca yang cepat terasa walaupun tidak dinyatakan NAMA nya di dalam blog ni.Lain la kalau kes Fatin Liyana dulu.Gambar dia dok terpampam dalam entry.Tu dah kes kritikal tu.Kepada pembaca yang cepat sangat terasa dengan blog2 yang wujud ni,jika nasihat blogger itu benar,ambillah tauladan,tidak perlu disebarkan kepada orang lain yang si blogger ini suka mengaibkan orang lain.Blogger itu memfitnah orang lain lah.Selagi nama anda tidak tercatat di dalam belog itu sila la jangan perasan lebih.Dan jika nasihat blogger itu salah tegur la secara berhemah.Tak perlu kutuk-kutuk.Bersangka buruk pun berdosa tau.

Aku tak layan 'sampah' :-kata Fatin Liyana suatu ketika dulu.

p/s: kepada hater belog gemok gendut gedempol,saya sayang kamu.Kalau benci disiram dengan sayang,pasti lunyai jugak benci itu.Cumanya,Belia benci 'sampah' ini hanya lah title entry(takkan nak letak belia sayang sampah kot?gilo).Berkasih sayang la kamu walaupun dengan pembenci kamu,nescaya Allah sayang lebih kepada kamu. =)

11 comments:

~hllaqollol~ said...

yeahh girl,fight the 'rubbish'! they need some lesson and learn from mistake. berubahla wahai 'sampah'...pehh...

Hairil Rizal said...

Hmm..saya pun benci 'sampah' ni.
Pernah kena hentam dgn Anon ni tapi bukan kat blog sendiri..kat blog org lain.

Sungguh pengecut Anon Anon ni...

Mimie said...

lollo: thanks yaa.hopefully.

Hairil: haha.belia benci 'sampah' kan?well,tapi saya tengok hairil begitu cool.respect sama u! Biarkan mereka,berani kerana benar.takut kerana salah.

~hllaqollol~ said...

golongan ini juga sama kategori dgn sampah masyarakat versi moden kot.heh

Aleen Aiden said...

owh,boleh detect balik ye link anon?ini mengkagumkan!hu3 :P

Mimie said...

lollo: yup..versi moden.nama lain nyer adalah 'bug'.

Aleen aiden: Anonymous ni ade 2.ade yang baik dan ade yang suka mendajalkan owner sesebuah blog.Boleh trace anon ni trough ur Ip address.Tukar nama jadi anon walhal Ip still the same.Even dia tkr Ip address pun blh trace.nak tau lebih lanjut tanya student IT or pakar IT.belajar dr blogger otai IT memang tau bab ni.

Cara yg terbaik adalah untuk delete atau ignore kehadiran mereka ini.Buat bodo sudah.Tapi kalau sudah melampau,dunia sekarang kan suka saman menyaman.ape lagi.saman jek la,carik sorang otai IT.hehehe.pernah terkena dgn anonymous jugak ker?

Adeela Oh Lala said...

buang je smpah dlm dustbin.. haha

Unknown said...

jgn buang sampah merata rata

man yusoef said...

mmg penakut 'sampah' yg mcm ni...tapi so far blog sy tak pernah dpt komen dari 'sampah' ni...mybe blog sy tak challenging kot..hihi

AdyDean77 said...

hallo mimi,

yeap..memang betol, kmk sokong this entry.. that rite.. "rubbish" is still "rubbish" yang perlu berubah org yg membuat "rubbish" tersebut.

tak susah pon kalo hati org tu baik maka baik la yang lain nya.. ^_^..

seperti jua hati yg baik.. pasti melahirkan lisan yang baik..

*ps: from both of author 7Day aBout HappineSs, Have nice day.. n jgn noty2 sia.. he2.. jgn marah yea..hik2
wslm ^_^

Mimie said...

Man: baguslah man.mereka takut nak kutuk blogger lelaki kot.haha.

Mr ady: nya la ya.btw,pernah terkena dgn si anon ka??