Tinggalkan Link anda

Pages

Tuesday, August 9, 2011

Misteri syaitan di rantai

Saya tertarik dengan satu artikel dalam majalah SOLUSI edisi khas Ramadhan & Syawal seperti bertajuk di atas hasil nukilan Mohd Wahid Abd Hanif.

Semasa saya kecil dahulu saya seringkali tertanya-tanya berkenaan syaitan dirantai dalam bulan ramadhan.Ye la kan,budak-budak ni takutkan hantu,momok,syaitan dan iblis disebabkan bayangan rupa yang hodoh.Memang sudah menjadi lumrah bila kita kecil kita ditakutkan dengan benda-benda halus ni.

Contohnya: (masa kecik-kecik dulu)
1.Mimie,maghrib dah ni,masuk rumah,syaitan suka merayau-rayau magrib camni.Tak takut ker?
2.Mimie,cepatlah sikit guna toilet tu,abang nak masuk ni ha.Ko tak takut ker lama-lama dalam toilet tu.Toilet tu la rumahnya syaitan *sambil tersengih-sengih*.(ni la bahana ada abang macam abang aku)

Pendek kata,memang bila kita kecil,keluarga kita akan mendidik kita supaya kita mendengar cakap mereka.Kebenaran memang ada pada kata-kata mereka.Tapi kadang-kadang situasi begini berlaku.

Abang: Mimie,ko jangan pergi hujung kampung tu,banyak hantu penanggal berpeleseran kat situ.
Mimie: ye ker?tak cayalah.Selalu jek si Boboi (jiran sebelah rumah) main kat hujung kampung tu?:
Abang: Ko mana tau,si Boboi tu belum jumpa lagi.Tiba masanya dia akan jumpa jugak.Aku ni makan garam lebih dari korang.Ko kena dengar cakap aku!
Mimie: yerla bang.(dalam hati masih tak percaya,tapi perasaan takut masih ada)

Masuk bulan Ramadhan pulak,

Mak: Mi,ni ha mak buat lebih sikit kuih ni,tolong hantarkan kat rumah pak cik kamu kat hujung kampung tu boleh?
Mimie: Mak, hujung kampung tu ada banyak hantu penanggal la mak.Takutla mimie nak kesana.
Mak: eh eh budak ni.Mana mimie tahu?Tak ade la.ni kan bulan ramadhan,mane ada syaitan.semua kena rantai tahu?
Mimie: Kena rantai?Ye ker mak?
Mak: yerla,dalam hadis dah dinyatakan. Apabila bulan puasa tiba,maka terbuka pintu-pintu syurga dan tertutup pintu-pintu neraka dan syaitan-syaitan dirantai.

(dalam hati: aku lebih percayakan cakap emak dari abang, Allah kan ada untuk melindungi aku)

Mimie: baiklah mak,bak sini kuih tu, Mimie pergi dulu yer mak.

Berbalik kepada artikel ini pula,Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim ada menyatakan bahawa syaitan dirantai.Tapi kenapa ada segelintir muslim yang tidak berpuasa dan tempat-tempat maksiat masih dibuka dan pengunjung nya merupakan orang-orang muslim?



Jika difahami daripada hadis ini secara hakiki,kederhakaan timbul akibat godaan syaitan dan rayuan nafsu.Pada bulan Ramadhan,syaitan memang terbelenggu,tetapi nafsu tidak terbelenggu. Maka ada orang yang tidak dapat mengawal nafsunya,mereka tetap melakukan maksiat dan kederhakaan..

Ulama-ulama menjelaskan bahawa ada perbezaan antara godaan syaitan dan rayuan nafsu.Syaitan menggoda dengan tujuan ingin menyesatkan dan merugikan manusia.Syaitan dapat mengubah rayuannya dari masa ke semasa jika rayuan pertamanya gagal.Berbeza pula dengan nafsu, yang hanya ingin memuaskan dirinya sehingga dia menginginkan sesuatu,dia tidak akan dapat mengubahnya sehingga keinginannya tercapai.
Kita seorang yang kuat jika kita dapat mengawal nafsu. Identiti sebenar kita terserlah pada bulan Ramadhan. Jagalah diri kita supaya tidak hanyut dengan duniawi semata-mata.Jom marilah kita sama-sama memanfaatkan bulan Ramadhan ini.

Wallahu a'lam.


4 comments:

Hairil Rizal said...

Betul, betul...perjuangan bulan puasa adalah lebih kepada mengawal nafsu dan diri sendiri. Kalau menang, mmg kita menang melawan diri sendiri gitu :)

Selamat pose!! :)

Mimie said...

salam ramadan warlord.sama-sama la kita berjihad melawan nafsu.^_^

fahmie firas said...

Best Entry Ni
Salam kenal,
nice blog,
done following you,
Kalau free jemput singgah ke blog saya,
Bagi komen and nasihat ok.

http://fahmiefiras.blogspot.com/

model pakaian grosir said...

tulisan yang baik untuk di simak,,nice post